Klassisk på Venskaben – vår 2022

Velkommen til ny sesong av Klassisk på Venskaben! Toppmusikere i vakre og intime rammer – kan det bli flottere? Husk at det er mulig å kjøpe abonnement – sikre deg billigere billetter og flere store opplevelser!

Liebeslieder – en hyllest til kjærligheten
Fredag 11. februar kl. 19.30
KJØP BILLETT

Velkommen til sesongåpning av Klassisk på Venskaben! Igjen samles en kvartett bestående av noen av landets fremste klassiske sangere hos oss til et valentinsprogram like festlig som det er romantisk, med Schumann og Brahms’ svært populære Liebeslieder – kjærlighetssanger.

På scenen står sangerne Isa Katharina Gericke, Melis Jaatinen, Magnus Staveland og Halvor Festervoll Melien, og foran flygelet sitter vår egen gjestekurator Thormod Rønning Kvam og finske Juho Alakärppä. Denne gang har de utvidet repertoaret til også å inkludere Clara Schumann og tegner på denne måten et enda mer komplett, romantisk tonebilde hos oss denne kvelden. Det er duket for en perfekt start på det nye året, med store følelser, store prestasjoner og stor musikk.

Goldbergvariasjonene med Christian Ihle Hadland
Fredag 8. april kl. 19.30
KJØP BILLETT

Goldbergvariasjonene er kjent som 1700-tallets største soloverk for piano – og kanskje noe av det mest unike som er blitt skrevet gjennom hele musikkhistorien.

Johann Sebastian Bach utforsker her en rekke ulike stiler og former og komponerer på sitt geniale vis et helhetlig verk som knapt kan måles med noe annet. Paradoksalt nok var verket nær ved å bli glemt utover på 1800-tallet, til tross for at komponister som Beethoven og Brahms lot seg inspirere av Goldbergvariasjonene da de selv skrev sine store variasjonsverk. Først på midten av 50-tallet, da Glenn Gould grep fatt i verket og spilte det inn, fikk verket sin fortjente renessanse. Goulds innspilling skulle bli et av de mest solgte klassiske albumene gjennom tidene.

Christian Ihle Hadland har etablert seg i det europeiske tetsjiktet som soloartist og kammermusiker. Etter debuten med Kringkastingsorkestret i en alder av 15 år har han opptrådt med alle de store symfoniorkestrene i Skandinavia, samt alle BBCs symfoniorkestre. Hadland er også en ettertraktet kammermusiker og er kunstnerisk leder for Stavanger kammermusikkfestival. Hadlands konserter og CD-innspillinger har fått ovasjoner av publikum så vel som av kritikere, som også fremhever Hadlands store variasjon i klangbehandling, subtile frasering og syngende tone.

Ny norsk nasjonalromantikk – en feiring av Marcus Paus
Søndag 15. mai kl. 17.00
KJØP BILLETT

Vårens tredje og siste konsert kaster lys på en av Askers egne komponister – og blant landets aller mest ettertraktede: Marcus Paus.

Han har markert seg som representant for en nyorientering mot tradisjon, tonalitet og melodikk, og hans musikk har høstet anerkjennelse både i Norge og i utlandet for sin uttrykksfullhet og virtuositet. Han har blant annet tonesatt tekster av Jens Bjørneboe og André Bjerke som vi får høre utdrag av, i tillegg til urfremføring av Three Fragments from Sappho og Songs from Shiraz. Vi får også høre hans sonate for kontrabass og piano – det er med andre ord duket for både variasjon og bredde denne søndagen.

Til å fremføre dette får vi ingen ringere enn Tora Augestad, som også besøkte oss sammen med Trygve Brøske i januar 2020 med bravur. Hennes formidlingsevne er nær sagt en gudegave – og hun vet å forføre sitt publikum. På kontrabass får vi høre Nikolai Matthews, og foran flygelet sitter Ole Christian Haagenrud, som de siste årene har etablert seg i toppsjiktet blant våre norske pianister og er særlig ettertraktet for sitt samspill.

KJØP ABONNEMENT