
Ketil Bjørnstad skaper magi i møtet mellom seg selv, flygel og publikum.
Fjorårets livealbum «New Morning» gikk raskt mot toppen av europeiske jazzlister. Samtidig innledet multikunstneren sin 70-årsturné på et fullsatt Rockefeller, og senere i kirker og kulturhus over hele Norge. «Så kom Ketil Bjørnstad. Publikum elsket det. Han improviserte melodiøst og i hele spekteret av styrke, underveis gled han over i og spilte «Sommernatt ved fjorden» rett inn i våre hjerter ...» skrev GD. Nå viderefører han den spesielle energien fra albumet med nye solokonserter.
«For en melodi! For en låt!» skrev Nettavisens Tor Hammerø om «New Morning». Og det er nettopp i møtet mellom melodi, rytme, klang og improvisasjon at Bjørnstad leter etter nye kilder. Gjenhøret med den legendariske Molde-konserten fra 1977, som ble gitt ut som bonus-cd på en 17-cd luksus-boks med alt Bjørnstad gjorde på 70-tallet, fikk ham også til å minnes hvordan han spilte som 25-åring. Derfor er ingen av disse konsertene planlagt i detalj – de oppstår i rommet mellom pianist og publikum, mellom flygel og konsertsal.