«Garman» – Paus-klassiker 50 år

Ole Paus spiller i Asker kulturhus 23. september – og kun fire dager før har hans legendariske album «Garman» 50-årsjubileum!

«Garman» ble den da 25-årige Paus' gjennombrudd som artist.

Lytt til albumet her:

På albumet ble Paus backet av musikere fra 60-tallets store pop-rockband The Pussycats, med Sverre Kjelsberg og Trond Graff i spissen.

Her gjester Paus NRK og Lørdagskveld med Erik Bye med «Leilighetsvise», eller «Leieboer» som er sangens endelige tittel.

Samme år som albumet kom ut spilte Paus på Kalvøyafestivalen, sammen med blant andre Prudence, Junipher Greene og Jens Bjørneboe. I dette opptaket synger han «Balladen om Ole P. og Bente L.» fra «Garman».

En annen låt fra albumet, «Nå kommer jeg og tar deg», ble en hit med CC Cowboys i 1996.

«Sanger fra gutterommet» er opptak fra Ketil Bjørnstads gutterom i Frognerveien i Oslo i 1972. Mange av låtene her kom senere med på «Garman». Opptakene ble gitt ut i 2016, med 18 sanger som de færreste har hørt i det hele tatt.

Lytt til albumet:

Nesten 50 år etter samarbeidet med datidens store rockeband The Pussycats på «Garman», brukte Paus en liknende oppskrift på albumet «Så nær, så nær» i 2020, hvor han samarbeidet med Motorpsycho.

Lytt til albumet:

Samarbeidspartnere