Skeivt kulturår i Asker

Skeivt kulturår markeres i Asker kulturhus og i resten av kultur-Asker i hele 2022, både i kommunal og privat regi. Gjennom et mangfold av kulturarrangementer inviteres alle Askers innbyggere – både som tilskuere og arrangører – med i feiringen av denne viktige milepælen i norsk historie.

I Asker kulturhus kan du blant annet få med deg «Sissel og Tore prater om kjærlighet», hvor psykolog Sissel Gran og multikunstner Tore Petterson møtes i en samtale uten fasit om kampen mellom begjær og trygghet, om monogamiet som fengsel eller redning, om «sannheter» i skeive og streite forhold, drømmen om den rette, sosiale medier, dating og romantikkens skjebne i vår tid og en rekke andre spørsmål mange leter etter svar på.

Andre eksempler fra programmet i Asker er skeiv forfattersamtale hos Bokhandleren på Tofte forfattersamtale, Sailorboys og Skeivhet til sjøs på Oslofjordmuseet, skeiveutstillinger på Galleri Trafo, skeiv quiz, teaterforestilling og skeive filmer på kulturhusene og UngKultur fortsetter å arrangere SWAG, en møteplass for skeiv ungdom i Asker.

Ordfører glad for feiringen

Ordfører Lene Conradi mener det er mange grunner til at det er viktig for Asker kommune å delta i den nasjonale feiringen av Skeivt kulturår.

– Skeivt kulturår er en unik mulighet til å fremme mangfold, likeverd og respekt. Ikke minst synes jeg det er viktig å vise storsamfunnets støtte til de menneskene som opplever fordommer og diskriminering. Det er, dessverre, fortsatt behov for mer kunnskap og toleranse i samfunnet vårt. Med 50-årsjubileet for oppheving av homofililoven som bakteppe, er skeivt kulturår også med på å fortelle viktig norgeshistorie. I år markerer vi blant annet med å flagge med regnbueflaggene våre foran rådhuset den 21. april, i tillegg til som vanlig under Pride i juni.

Drag på biblioteket

I Asker kommune har biblioteket laget et omfattende program på de fem filialene sine, med blant annet bokutstillinger, høytopplesninger, forfattersamtaler – og dragshow.

På scenen står dronning Nabi Yeon Geisha med rosa hår og blomstret tyllkjole. Dragartisten har inntatt tronen på Askers bibliotek, med et eventyr med skeiv tvist. Foran henne sitter barn med tindrende øyne og lytter til eventyret om «Stjerneilden». Etter eventyrstunden har barna tusen spørsmål om den fine kjolen og om hvordan det går med gutten Tio i fortellingen. De løper fram for å bli tatt bilder av sammen med dronningen. Remi Johansen Hovda, aka. NabiYeon Geisha, er dramapedagog og dragartist. Gjennom forestillingen ønsker han å utfordre kjønnsrollemønstre, og målet er at eventyrstunden kan være med å skape rom for å snakke om det å være litt annerledes-både for barn og foreldre.

Biblioteksjef Siri Tidemann Naalsund mener biblioteket er en viktig arena for å synliggjøre den skeive historien.

– Vi ønsker å trekke linjene fra det vi ser at skjer i andre deler av verden inn i biblioteket og vår egen hverdag. Foregår det sensur innenfor de forskjellige kunstformene i Norge, og i hvilken form foregår den i så fall? Hvordan er det å stå frem i et miljø der det å være skeiv ikke er godtatt? Og hvorfor er det så utfordrende å finne skeiv litteratur for barn av norske forfattere, spør hun.

Naalsund oppfordrer innbyggere til å ta kontakt med bibliotekene dersom de kjenner til skeiv lokalhistorie, transhistorie, oppveksthistorier og biografier.

– Del gjerne historier, kunnskap og bøker med oss, sier hun.

Dette er Skeivt kulturår:

Skeivt kulturår 2022 skal markere og feire at det i år er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge. 21. april 1972 ble §213, som forbød seksuelle handlinger mellom menn, fjernet fra straffeloven. For å markere dette har Nasjonalmuseet, Nasjonalbiblioteket og Skeivt arkiv gått sammen om initiativet til en nasjonal feiring for å formidle og diskutere skeiv kunst, kultur og historie. Aktører over hele landet inviteres med til å løfte frem og synliggjøre skeiv historie, og feire denne viktige milepælen i norsk historie.