Stumfilmkonsert: «Salome» vs. Frvldz

Under Asker kulturnatt fredag 16. september blir det en unik og eksklusiv visning av den klassiske stumfilmen «Salome», med live musikk komponert/improvisert og fremført av Frvldz – artistnavnet til Ingrid Frivold fra Midtbygda.

HENT UT GRATISBILLETT HER!

«Salome» er en amerikansk stumfilm som feirer 100-årsjubileum i år. Den er regissert av Charles Bryant, basert på skuespillet av Oscar Wilde og har den russisk-amerikanske stjernen Alla Nazimova – som selv var biseksuell – i hovedrollen. Dette er en fascinerende, mørk, minimalistisk og drømmeaktig stumfilm, der Nazimova spiller den narsissistiske borderline-personligheten som krever Johannes Døperens hode på et fat når han motsetter seg hennes begjær.

– «Salome» som den første store skeive filmen var storslagen som idé. Men vi så jo hvordan filmverden endret seg i Hollywood etter dette, med sterke restriksjoner på homofile i historier – og de i filmbransjen kunne heller ikke i åpenhet om sin legning. Fremstillinger av seksualitet utover det heteroseksuelle har ofte blitt formidlet ved hint og allegorier. Dette kom her i landet særlig frem når man begynte å snakke om Prøysens seksualitet og de motreaksjonene som kom, der enkelte reagerte med at det å snakke om Prøysens homo-/biseksualitet ville være å bringe skam over hans minne. Vi ser fortsatt i dag en varhet med å oute folk, som selv ikke har snakket offentlig.

Transkjønnede Ingrid Frivold vokste opp på Midtbygda i Røyken, og trådte sine barnesko i Røyken Skoles Musikkorps. Etter tiden som student ved Trinity College of Music og vernepliktig hornist ved Luftforsvarets Musikkorps har hun jobbet med barneteater, i en årrekke spilt lead-trompet i Frank Znort Quartet og er med i det Spellemann-vinnende bandet Beglomeg. De siste årene har hun hatt fokus på improvisasjon, spesielt under navnet «Frvldz».

– I hvilken grad det at jeg har vært skeiv har formet meg som kunstner vet jeg ikke, med følelsen av å være en outsider har gjort at jeg ikke har hatt så sterke bånd på å binde meg til en skole. Har hatt rom til å forme meg selv uten i så stor grad bli formet av andre, da heller ta med meg ideer fra forskjellige tradisjoner.

Som oppvarming til «Salome» har Frivold en turné som starter med en soloopptreden på Hvidstens Salonger, fremføring med et joike-kor på NaM, konsert på Vigelandsmausoleet og Domkirkeruinene i Hamar, der hun komponerer og spiller musikk til forestillingen «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning».

Arrangementet er gratis (krever fribillett) og del av Skeivt kulturår 2022