Mini-matiné: Gratiskonserter til alle barn i Asker

Mini-matiné er et prosjekt som tilbyr gratis, offentlige konserter for alle barn i alderen 3–5 år i Asker kommune.

Høsten 2024 presenterer vi den nydelige konsertforestillingen «Papillon», hvor melodier, små historier, rytmer og minner flakser om hverandre som sommerfuglens vinger. Sarah Camille synger og forteller, Sidiki Camara spiller perkusjon og n ́goni og Jørn Erik Ahlsen Alkanger spiller gitar.

Målet med ordningen er å stimulere barnas interesse for musikk og kultur fra en tidlig alder, og å gjøre hyppige kulturopplevelser av høy kvalitet tilgjengelige for alle, uavhengig av sosial eller økonomisk bakgrunn, samt å styrke barnas tilknytning til sine lokale kulturarenaer. Prosjektet involverer et bredt spekter av musikalske sjangre presentert av profesjonelle musikere, i barnas nærmiljø.

Prosjektet Mini-Matiné er et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken (DKS) i Asker, Asker kulturhus, Slemmestad MEK og de seks innbyggertorgene i Asker kommune. DKS er en nasjonal ordning for profesjonell kunst- og kulturformidling, mens Asker kulturhus og Slemmestad MEK er kommunale kulturarenaer. Innbyggertorgene fungerer som lokale møteplasser.

Høsten 2023 arrangerte vi 58 konserter fordelt på 22 dager og 10 forskjellige scener i hele Asker. Våren 2024 ble det nye 21 dager med konserter i hele Asker, og høsten 2024 blir det nok en turné, med oppstart i august.

26. august: Slemmestad MEK
27.–30. august: Multisalen, Asker kulturhus
2.–3. september: Slemmestad MEK
5. september: Dynamitten, Sætre innbyggertorg
9.–10. september: Påfuglrommet, Borgen innbyggertorg
11.–12. september: Fyrstikken, Heggedal innbyggertorg
23.–24. september: Panorama, Holmen innbyggertorg
7. oktober: Panorama, Holmen innbyggertorg
8.–9. oktober: Teglen, Spikkestad kirke- og kultursenter
10. oktober: Tofte samfunnshus
28.–29. oktober: Panorama, Holmen innbyggertorg

Mer info om tilder og spillesteder finner du på www.hvaskjeriasker.no.

Samarbeidspartnere