Hopp til hovedinnhold

Klassisk på Venskaben

Velkommen til Klassisk på Venskaben! Toppmusikere i vakre og intime rammer – kan det bli flottere? 

Elise Båtnes & Louisa Tuck
Fredag 23. september kl. 19.00
KJØP BILLETT

Elise Båtnes & Louisa Tuck: Et stjernemøte med Oslo-Filharmoniens førsterekke!

Det er en stor glede å ønske velkommen til nok en stjernespekket sesong med Klassisk på Venskaben. På høstens første av to konserter blir vi kjent med to av frontfigurene til Oslo-Filharmonien, konsertmester Elise Båtnes og solocellist Louisa Tuck. Programmet er som et musikalsk postkort gjennom Europa, fra snødekte fjell i Norge, til hektisk storbymylder i London, Paris og Budapest… velkommen til en virtuos og stemningsfull musikalsk reise!

Program – med «reiseskildringer» fra cellist Louisa Tuck:

Carl Gustav Sparre Olsen (1903-1984)
Folketone fra Lom

«We start in Lom, deep in the mountain range in central Norway, Norwegian composer Spare Olsen opens our concert with peacefulness and tranquility. Moving to the modern day, Howard Skempton delights us in 6 figures of solo cello. 6 different temperaments in short musical bursts, including a quick soirée into jazz pizzicato!»

Howard Skempton (f. 1947)
Six Figures for solo cello (2005)

Reinhold Glière (1875-1956)
Utvalgte duostykker (Morceaux) for fiolin og cello, op. 39

«The Ukrainian born Reinhold Ernest Glière wrote a selection of French inspired duos for violin and cello, each highly emotional and romantically supercharged. Each flowing with colour and love.»

Zoltán Kodály (1882-1967)
Duo for fiolin og cello, op. 7
I. Allegro serioso, non troppo
II. Adagio
III. Maestoso e largamente, ma non troppo lento

«The main course of the concert, Kodály Duo. Red blooded and packed full of folk styles and captivating rhythms. Both musicians are constantly playing a game of cat and mouse, ducking and diving to find a musical way to triumph in victory at the end of this turbo charged 3 movement work.»

Johan Halvorsen (1864-1935)
Passacaglia for fiolin og cello i g-moll, etter tema av G. F. Händel (1893)

«The finale work for this concert is by Norwegian composer, Johan Halvorsen (one of the first principal conductors of the Oslo Philharmonic), the famous Passacaglia. Inspired by a theme of Händel. Both musicians, one Norwegian, one British, portraying different musical nationalities. A set of virtuosic variations for both instruments, a firm favourite for all string players!»

---

Klassisk på Venskaben: Juni Dahr og Håkon Austbø: Berus dere!
Fredag 25. november kl. 19.00
KJØP BILLETT

Skuespiller Juni Dahr og pianist Håkon Austbø presenterer denne fredagskvelden en berusende poetisk konsert med musikk av Satie, Ravel, Debussy og Skrjabin og dikt av Obstfelder, Baudelaire, Rimbaud, Satie og Apollinaire.

Høstens siste konsert i serien Klassisk på Venskaben gir oss et innblikk ikke bare i stor musikk og poesi fra rundt 1900 – en skjellsettende tid i verdenshistorien – men også et møte med to kunstnere som på hver sin måte har preget norsk kulturliv i over femti år. 

Dette er musikk og dikt fra tiden vi kaller fin de siècle, et uttrykk som ikke bare representerer en tidsepoke, men også en bestemt følelse av lengsel mot en annen virkelighet. Sammen med dramatiker og forfatter Trine Vollan utviklet Dahr og Austbø forestillingen rett før det siste århundreskiftet, med premiere under Festspillene i Bergen i 1999. Siden har forestillingen blitt strålende mottatt over hele landet, og det er en stor glede endelig å kunne presentere programmet hos oss i tidsriktige omgivelser på Venskaben. Velkommen!

Om programmet – skrevet av Håkon Austbø:

Da vi begynte å utforme et program med tekst og musikk som vi hadde et spesielt forhold til, ble fin de siècle raskt et stikkord. Ikke så mye i historisk betydning som i hva begrepet innebar for oss: en følelse, en lengsel, en prosess. En følelse av avmakt, men også av sorgløshet: après nous le déluge. Festen, hvor alt hvirvler. Men også, og særlig: dagen etter festen.

En lengsel etter en annen virkelighet fordi denne siden av virkeligheten er så knugende:
(…) les ennuis et les vastes chagrins
Qui chargent de leur poids l'existence brumeuse (…)
En prosess hvor alt kastes på båten og man gir seg på reise inn i det ukjente. Først gjennom det som Rimbaud kaller le dérèglement de tous les sens, siden vil tingene fortone seg annerledes og kan settes sammen på nytt. Det betyr et oppbrudd fra den tastbare virkelighet. Landet bortenfor er den egentlige virkelighet:
(…) Là, tout n'est qu'ordre et beauté,
Luxe, calme et volupté. – Baudelaire

Det er denne prosessen vi forsøker å gripe fatt i, ikke ved å ville vise et fullstendig historisk bilde av tiden mellom grovt sett 1870 og 1914 (to kriger), men kanskje ved å søke vår egen prosess inne i dette. Stoffet er riktignok hentet fra denne tiden: tekstene stort sett fra før århundreskiftet, musikken stort sett etter. Impulsene fra Baudelaire og Rimbaud (og de impresjonistiske malere, for den saks skyld) lot til å gi seg utslag i musikken først noen tiår senere. Men da skjedde det også raskt: det musikalske landskap ble totalt forandret i løpet av et tiår. Satie, Debussy og Skrjabin brøt ut av konvensjonene, tett fulgt av Schönberg og Stravinsky.

Samtidig oppdages Rimbaud på nytt av de som senere skulle kalle seg surrealister.
(…) l'aspiration à une révolution "invraisemblablement radicale" correspond à un rejet global, sans nuances, qui inspire bien moins le projet de substituer un ordre précis à un autre que le désir de se tourner vers autre chose (…) – Breton
Dette skjedde etter krigen 1914-18. Prosessen var fullført; det 20. århundre var begynt.

Hva har vi igjen av dette idag? Det som de revolusjonære fornyerne fra forrige århundreskifte skapte, ser hundre år senere ut til å være fjernere for folk flest enn noen gang. Dagens følelse av desorientering har mye til felles med det de franske dekadente kalte spleen. Men da var det genier som viste veien. Hvor er geniene idag? Er alt forsandet i overfladiske talkshows, house, New Age eller pornografi? La oss gå tilbake til en tid som stilte lignende spørsmål, men også fant svarene!»

 

TIDLIGERE KONSERTER:

Liebeslieder – en hyllest til kjærligheten
Fredag 11. februar kl. 19.30

Velkommen til sesongåpning av Klassisk på Venskaben! Igjen samles en kvartett bestående av noen av landets fremste klassiske sangere hos oss til et valentinsprogram like festlig som det er romantisk, med Schumann og Brahms’ svært populære Liebeslieder – kjærlighetssanger.

På scenen står sangerne Isa Katharina Gericke, Melis Jaatinen, Magnus Staveland og Halvor Festervoll Melien, og foran flygelet sitter vår egen gjestekurator Thormod Rønning Kvam og finske Juho Alakärppä. Denne gang har de utvidet repertoaret til også å inkludere Clara Schumann og tegner på denne måten et enda mer komplett, romantisk tonebilde hos oss denne kvelden. Det er duket for en perfekt start på det nye året, med store følelser, store prestasjoner og stor musikk.


Goldbergvariasjonene med Christian Ihle Hadland 
Fredag 8. april kl. 19.30

Goldbergvariasjonene er kjent som 1700-tallets største soloverk for piano – og kanskje noe av det mest unike som er blitt skrevet gjennom hele musikkhistorien.

Johann Sebastian Bach utforsker her en rekke ulike stiler og former og komponerer på sitt geniale vis et helhetlig verk som knapt kan måles med noe annet. Paradoksalt nok var verket nær ved å bli glemt utover på 1800-tallet, til tross for at komponister som Beethoven og Brahms lot seg inspirere av Goldbergvariasjonene da de selv skrev sine store variasjonsverk. Først på midten av 50-tallet, da Glenn Gould grep fatt i verket og spilte det inn, fikk verket sin fortjente renessanse. Goulds innspilling skulle bli et av de mest solgte klassiske albumene gjennom tidene.

Christian Ihle Hadland har etablert seg i det europeiske tetsjiktet som soloartist og kammermusiker. Etter debuten med Kringkastingsorkestret i en alder av 15 år har han opptrådt med alle de store symfoniorkestrene i Skandinavia, samt alle BBCs symfoniorkestre. Hadland er også en ettertraktet kammermusiker og er kunstnerisk leder for Stavanger kammermusikkfestival. Hadlands konserter og CD-innspillinger har fått ovasjoner av publikum så vel som av kritikere, som også fremhever Hadlands store variasjon i klangbehandling, subtile frasering og syngende tone.


Ny norsk nasjonalromantikk – en feiring av Marcus Paus
Søndag 15. mai kl. 17.00

Vårens tredje og siste konsert kaster lys på en av Askers egne komponister – og blant landets aller mest ettertraktede: Marcus Paus.

Han har markert seg som representant for en nyorientering mot tradisjon, tonalitet og melodikk, og hans musikk har høstet anerkjennelse både i Norge og i utlandet for sin uttrykksfullhet og virtuositet. Han har blant annet tonesatt tekster av Jens Bjørneboe og André Bjerke som vi får høre utdrag av, i tillegg til urfremføring av Three Fragments from Sappho og Songs from Shiraz. Vi får også høre hans sonate for kontrabass og piano – det er med andre ord duket for både variasjon og bredde denne søndagen.

Til å fremføre dette får vi ingen ringere enn Tora Augestad, som også besøkte oss sammen med Trygve Brøske i januar 2020 med bravur. Hennes formidlingsevne er nær sagt en gudegave – og hun vet å forføre sitt publikum. På kontrabass får vi høre Nikolai Matthews, og foran flygelet sitter Ole Christian Haagenrud, som de siste årene har etablert seg i toppsjiktet blant våre norske pianister og er særlig ettertraktet for sitt samspill.

Samarbeidspartnere